Niemand weet hoe digitale marketing er over een jaar uit zal zien, máár je kunt nu al een voorsprong opbouwen. Niet door af te wachten, maar door te investeren in activiteiten waar je later de vruchten van kunt plukken. Investeer je tijd en capaciteit juist nu in lange termijn rendementen, zoals de snelheid, vindbaarheid en gebruiksvriendelijk van je website én pak de dingen op die eigenlijk te lang zijn blijven liggen. We hebben vier potentieel belangrijke veranderingen in consumentengedrag geconstateerd. Sommige zijn zinvolle versnellingen van bestaande trends, andere komen nu pas naar voren. Maar hoe stem jij jouw marketing af op deze veranderingen?
1. Uitbreiding van digitale bereiken
Veel mensen werken vanuit huis, waardoor de mediatijdsbestedingen en het gebruik van platforms zoals YouTube, Facebook en Instagram enorm toenemen. Terwijl de consumentenbestedingen afnemen, neemt het aantal touchpoints met consumenten toe en dus ook het aantal mogelijkheden om hun interesse te wekken. Consumenten doen steeds vaker een online aankoop van een product of dienst via sociale media kanalen. Deze verschuiving zal voor een groot deel aanhouden omdat e-commerce vaak efficiënter, goedkoper en veiliger is voor klanten dan winkelen in fysieke winkels. Gezien de sociale afstandelijkheid, zal het winkelen vanuit huis nog handiger lijken. Daarom is dit dé tijd om als evenementenorganisatie te investeren in online content voor de sociale mediakanalen.
2. Opkomst van direct-to-consumer (D2C)
Als marketeer zul je moeten nadenken over hoe je de nieuwe golf van gegevens van vandaag kunt beheren en hoe deze gebruikt kunnen worden om aanbiedingen en berichten beter te personaliseren voor steeds jongere klantsegmenten. Zorg ervoor dat jouw website en content meetbaar is. Google Analytics zal hier een centrale rol in moeten spelen, niet alleen bij het volgen van de voorkeuren en het gedrag van de consument, maar ook om snel te kunnen reageren op kansen of bedreigingen. Zorg er daarom voor dat jouw Google Analytics ID actief is op jouw website en maak gebruik van UTM parameters om de effectiviteit van online marketingcampagnes en overige content te meten. Hulp nodig bij het opzetten en instellen van jouw Google Analytics account of het meten en analyseren van jouw statistieken, neem gerust contact met ons op.
3. Vertrouwen: Het creëren van een ruimte voor gezondheid en veiligheid
Het is niet verrassend dat persoonlijke gezondheid en economisch welzijn voor vele mensen van het allergrootste belang zijn. Evenementen zullen alleen terugkeren als mensen erop vertrouwen dat de ruimtes veilig en virusvrij zijn. Het is dan ook van belang dat het schoon is, gedesinfecteerd wordt en er een strikte regeling is, zodat alle bezoekers en werknemers de coronamaatregelen in acht nemen. Veiligheid heeft ook betrekking tot de omgang met gevoelige persoonsgegevens van bezoekers. Zorg ervoor dat erop vertrouwd kan worden dat privacybelangen worden behouden. Vertrouwen is nooit belangrijker geweest dan in tijden van een crisis. Wees eerlijk over waar de dingen staan, wees niet bang om kwetsbaarheid te laten zien en behoud transparantie om loyaliteit op te bouwen.
4. Doel: Merken aan hogere normen houden
Er is een groeiende cultuur te zien in de juiste dingen doen, voor de samenleving zorgen en 'het met zijn allen doen'. De recente golf van activisme zal consumenten waarschijnlijk een groter machtsgevoel geven om grotere organisaties ter verantwoording te roepen. Hoe er wordt gereageerd op bezoekers tijdens de crisis is van grote invloed op hun koopgedrag op het moment dat de crisis voorbij is. Dit betekent dat je als marketeer een sterk gevoel van het doel van je organisatie moet overbrengen - een zaak waar het merk voor opkomt of een gebied waar de organisatie echt een verschil wil maken. Als eventorganisator kun je dit doen door middel van de projecten waaraan je wil deelnemen, de partners waarmee je samenwerkt, de manier waarop je jouw werknemers behandelt en de berichten die je naar bezoekers stuurt. Denk in dit opzicht nog eens extra aan goede doelen of aan risicogroepen. Werk samen met andere bedrijven in dezelfde regio of sector en help elkaar. Daarnaast is cross-sectoraal het nieuwe samenwerken. Door juist over de grenzen van de eigen sector heen te gaan ontstaan de innovaties. Een mooi voorbeeld van een succesvolle samenwerking is Museum Boijmans Van Beuningen met Rotterdam Ahoy, een congrescentrum en multifunctionele arena, voor een drive-in kunstervaring genaamd het Boijmans Ahoy Drive-Thru Museum. Het drie weken durende evenement was een groot succes en de tickets waren met 22.000 bezoekers uitverkocht.
‘’Be prepared for a resurgence in demand once the crisis subsides. Recognize, thank and reward loyal customers.’’ - McKinsey
Ben je geïnspireerd geraakt om zelf aan de slag te gaan? Wij helpen jou graag op weg met een online demo! Tijdens een demo word je door één van onze medewerkers meegenomen in een online tour door ons systeem. Vraag nu een online demo aan om kennis te maken met ons systeem!