Bezoeker

Klik op onderstaande button om de meest voorkomende vragen van de bezoeker te bekijken Support

Organisator

Klik op onderstaande button om de meest voorkomende vragen van de organisator te bekijken Support

Adverteren op Instagram voor beginners

Door Esmee Spaan | 5 juni 2019 16:10

instagram_advertentie_beginner

Het is normaal om je af te vragen of het de moeite waard is om tijd en geld te investeren in adverteren op Instagram. Het korte antwoord: ja! Ongeveer 60% van de mensen die Instagram gebruiken, heeft nieuwe producten en merken ontdekt via dit kanaal. Dat betekent dat jouw event een verbazingwekkende potentie heeft om ontdekt te worden door de juiste doelgroep!

Doordat Facebook het Instagram platform heeft overgenomen in 2012, kun je via de Facebook Ads Manager uitgebreidere advertenties maken. Je hebt dan wel een Facebook-pagina nodig om advertenties weer te geven op Instagram. Maak eenvoudig een nieuwe advertentie door in jouw Facebook Ads Manager account te klikken op 'Advertentie maken'.

maak advertentie

 

1. Campagne (Doelstelling)

Om echt te slagen op Instagram-advertenties, moet je de juiste basis instellen. Voordat je begint met het maken van een advertentie, vraag je jezelf af "wat is hier mijn ultieme doel?" Achter elke advertentie die je hebt gezien terwijl je door uw Instagram-feed scrolt, zit een bedrijfsdoelstelling of bedrijfsdoelstelling. Ze zijn gecategoriseerd als de volgende:

Bekendheid. Het is belangrijk dat de doelgroep éérst weet wie je bent en het is de bedoeling dat zij jou onthouden. De focus ligt op naamsbekendheid creëren met advertenties op Instagram. 

Overweging. Maak mensen nieuwsgierig naar jouw event en blijf continue hun interesse wekken en houd hen warm met teasers voor jouw event.

Conversie. Focus op actie in de vorm van conversies. Nadat je de mensen enthousiast hebt gemaakt is het tijd voor actie. Leid de volgers naar de ticketshop voor een daadwerkelijke aankoop.

 Naamloos-2

 

2. Advertentie instellen (Budget, doelgroep en plaatsingen).

Doelgroep.  Via Facebook kun je de doelgroep voor de Instagram advertenties nauwkeurig afbakenen op basis van onder andere demografische eigenschappen, maar ook op gedrag en interesses. Daarnaast kun je aangepaste doelgroepen en vergelijkbare doelgroepen aanmaken of selecteren om gebruik te maken van retargeting. 

Budget. Kies het budget en de looptijd van de advertentie. Je kunt gebruik maken van een dagelijks- of een looptijdbudget.

Plaatsing. Wanneer je alleen op Instagram wilt adverteren kun je de plaatsing van de advertentie beperken. Bewerk de plaatsing en selecteer  bij Instagram de verschillende locaties op Instagram, zoals nieuwsfeed en Stories.

plaatsing 

3. Advertentie content

Finally comes the fun part! Maak je allereerste advertentie! Voor elke advertentie-indeling zijn specifieke advertentiemateriaalspecificaties vereist, dus raadpleeg de Facebook Ad Guide. Er zijn verschillende mogelijkheden voor jouw advertentie:

Advertentie met afbeelding of video. De afbeelding advertentie is een eenvoudig te maken advertentie die is samengesteld uit een opvallende afbeelding die een sfeerimpressie toont van jouw event met een krachtig en goed geschreven bijschrift en een link naar de website. De video advertentie is een groeiend favoriet aangezien je met een video veel kunt laten zien! Instagram-videoadvertenties zijn maximaal 60 seconden lang en hier kun net als bij losse afbeelding advertenties een link en bijschrift toevoegen

Advertentie met meerdere afbeeldingen of video's in een carrousel(aanbevolen). Deze leuke multimedia advertentie is een geweldige manier om heel veel verschillende dingen in één advertentie te laten zien! Ze werken heel goed voor het tonen van een verzameling items die te maken hebben met jouw event.

carrousel

Slideshow-advertentie. Denk aan een geautomatiseerde versie van een carrousel voor dit formaat. Het is samengesteld uit maximaal 10 afbeeldingen die achter elkaar worden weergegeven. Dus nu, in plaats van dat een gebruiker over het scherm moet scrollen, roteert de advertentie automatisch door de afbeeldingen. Als je nog niet helemaal klaar bent om in de videoproductie te duiken, is een diavoorstelling advertentie een leuke manier om wat beweging in je advertentie te krijgen!

 

Nadat je je afbeeldingen of video hebt toegevoegd, kun je een bijschrift toevoegen. Tip! Houd ze boeiend en kort! Vergeet niet dat mensen hun feed snel doorbladeren. Nadat je een bijschrift hebt toegevoegd, kun je een koppeling met de website URL en CTA-knop (call to action) toevoegen. Een CTA zorgt er voor dat de mensen door worden gelinkt naar de website van jouw event. Kies een CTA die overeenkomt met de actie die iemand op jouw advertentie zal uitvoeren. Bijvoorbeeld 'Meer informatie' voor bekijken van de line up van jouw event of ‘Tickets kopen' voor de ticketshop.

 

Resultaten voor je Facebook-advertentie in Advertentiebeheer bekijken

Na hard gewerkt te hebben aan het begrijpen van Instagram advertenties en het opzetten van je eerste Instagram advertentiecampagne, wil je het resultaat van jouw inspanningen zien. Ga terug naar het Facebook Ads Manager-platform om de advertentieprestaties te bekijken. Deze gegevens omvatten:

  • Het aantal mensen dat je advertentie ziet
  • Het aantal mensen dat op je advertentie klikt
  • Het bedrag dat je aan je advertentie hebt uitgegeven

In het diagram Demografische gegevens zie je hoe je advertentie presteert binnen verschillende leeftijdscategorieën en geslachtsgroepen. Je kunt over elk gedeelte van het diagram scrollen om afzonderlijke resultaten voor elke leeftijdscategorie te bekijken. Als je meerdere advertenties hebt ingesteld, kun je het budget verplaatsen van slecht presterende campagnes naar beter presterende campagnes en écht beginnen te schalen.

Instagram heeft vele mogelijkheden om jouw doelgroep te bereiken en te teasen. Optimaliseer jouw ticketverkoop en start met jouw Instagram marketing aan de hand van bovenstaande tips. Gebruik de Startup en zet Instagram in om meer tickets te verkopen voor jouw event!

  New call-to-action

 

  

Onderwerpen: event, organisatie, ticketverkoop, ticketing, Online Marketing, eventmarketing, experience economy, bezoekers, doelgroep, behoeften, klantreis, marketing campagne, social media, instagram, CTA, hashtags, engagement, marketingstrategie, marketing tool, stories, adverteren, Insta, ads