Steeds meer organisaties zijn actief op Instagram. Het gebruik van Instagram groeit hard in Nederland en is het vijfde grootste social media kanaal in Nederland. Het is duidelijk dat dit sociale platform niet alleen meer voor persoonlijk gebruik is, maar ook gebruikt kan worden door organisaties om hun bezoekers te informeren, inspireren en vooral enthousiasmeren. Instagram kan een echte meerwaarde zijn om jouw ticketverkoop te vergroten. In deze blog lees je verschillende tips hoe jij Instagram kunt inzetten voor de eventmarketing van jouw event.
In deze blog lees je verschillende tips hoe jij Instagram kunt inzetten voor de eventmarketing van jouw event.
Tip 1. Maak het eenvoudig om een ticket te kopen.
Instagram is niet dol op links. De enige plek waar je een klikbare link kunt plaatsen, zonder dat je eerst 10.000 volgers moet hebben, is in de biografie van jouw account. Via deze link kun je de bezoekers eenvoudig leiden naar de ticketshop van jouw event. Wil je deze link nog meer promoten? Vermeld in de beschrijving van jouw post op Instagram dat er een link naar de ticketshop in de bio van het account staat om de conversies te verhogen.
Tip 2. Maak jouw bezoekers nieuwsgierig.
Het plaatsen van teasers voordat jouw event daadwerkelijk plaatsvindt, is een effectieve marketingstrategie. Creëer een eigen hype en tel af naar jouw event door Instagram Stories of posts toe te voegen aan jouw Instagram. Door het plaatsen van hints of wazige foto’s tease je de volgers van jouw account en neem je ze mee in de beleving van jouw event. Het enthousiasme van je volgers zal toenemen naarmate de grote dag dichterbij komt. Uiteindelijk heb je hongerige volgers die omgezet zullen worden in bezoekers voor jouw event.
Tip 3. Zorg voor interactie
Hoe meer je vertelt in jouw posts des te meer redenen voor volgers om te reageren op jouw berichten. Het is belangrijk dat jij vervolgens ook reageert op deze reacties. De volgers voelen zich dan niet alleen gezien, ook Instagram vindt dit verkeer tussen jou en de volgers erg leuk. Meer verkeer op jouw pagina zorgt er namelijk voor dat jouw posts op meerdere timelines tevoorschijn zullen komen. Dit werkt bij Facebook op dezelfde manier.
“Wie neem jij mee? Wie mag dit event niet missen?” Taggen is een geweldige manier om de betrokkenheid te vergroten. Wanneer bestaande volgers andere vrienden taggen, verhoogt dit de kans om meer volgers op jouw Instagram account te krijgen. Het groter pluspunt voor jou is dat je jouw ticketverkoop en bekendheid van het event vergroot!
De beste manier om jouw volgers te overtuigen om naar jouw event te komen, is om in te spelen op de latente behoeften. Laat jouw volgers begrijpen waarom zij jouw event niet mogen missen en overtuig hen dat zij hier behoeften aan hebben. Oftewel, speel in op alle Fomo’s op Instagram en enthousiasmeer hen met prikkelende Instagram Stories. Deze Stories zijn voor iedereen zichtbaar en worden sneller aangeklikt omdat mensen bang zijn om iets te missen. Door het juiste gebruik van Instagram Stories, zet jij deze tool in voor jouw branding en om de ticketverkoop te stimuleren.
Transformeer jouw volgers tot daadwerkelijke ticketkopers. Gebruik in jouw posts actieve woorden en uitdrukkingen zoals: ‘Klik op de link’, ‘Koop je tickets nu’ of ‘Bekijk de line-up hier’. Om jouw volgers te activeren voeg je zogeheten Call to actions toe in de teksten van je posts en Instagram Stories. Denk hierbij aan Call to actions als ‘De Early birds tickets gaan vanaf morgen in de verkoop’ of ‘Nog een beperkt aantal tickets beschikbaar’. Het injecteren van urgentie in jouw CTA’s zorgt ervoor dat de bezoekers sneller een ticket aanschaffen.
Instagram heeft vele mogelijkheden om jouw doelgroep te bereiken en te teasen. Optimaliseer jouw ticketverkoop en start met jouw Instagram marketing aan de hand van bovenstaande tips. Gebruik de Startup en zet Instagram in om meer tickets te verkopen voor jouw event!