Bezoeker

Klik op onderstaande button om de meest voorkomende vragen van de bezoeker te bekijken Support

Organisator

Klik op onderstaande button om de meest voorkomende vragen van de organisator te bekijken Support

5 tips voor de online ticketverkoop van jouw event

Door Esmee Spaan | 21 augustus 2018 15:21

Tickets verkopen-1

Met een online ticketverkoop weet jij nog vóórdat het event is gestart hoeveel bezoekers jij kunt verwachten én wie jouw bezoekers zijn. Maar hoe zorg je ervoor dat de online ticketverkoop aanslaat bij de bezoekers? De concurrentie neemt immers steeds meer toe. Daarom geven wij jou vijf tips om van jouw online ticketverkoop en event een succes te maken.

1  Houd de ticketshop toegankelijk voor bezoekers

Graag zoveel mogelijk online tickets verkopen? Of je jouw tickets nu via jouw website of Facebook verkoopt, voorkom een lange zoektocht naar de ticketshop. Een duidelijke link of nóg beter een directe knop naar de ticketshop is hierbij essentieel. Het is slim om deze knop op de gehele website zichtbaar te hebben en niet enkel op één pagina. Zo wordt een klik op de knop eenvoudig voor jouw bezoekers en zullen zij sneller tickets kopen.

Nu de bezoekers jouw ticketshop snel kunnen vinden, wil je hen ook zo eenvoudig mogelijk door het aankoopproces leiden. Zorg daarom voor een simpel aankoopproces waar de bezoeker enkel een e-mailadres hoeft in te vullen om de tickets te kopen. Bezoekers kopen sneller een ticket als er niet te veel persoonlijke informatie wordt gevraagd. Het aanmaken van een account schrikt vaak veel bezoekers af, wat erg zonde is voor jou als organisatie. Vooral als je bedenkt dat het ook mogelijk is enkel een e-mailadres in te vullen voor het kopen van tickets. Mocht jij als organisatie tóch net wat meer informatie willen hebben dan enkel het e-mailadres, kun jij zelf beslissen welke informatie dat dan is.

 

2  Bied leuke voordelen aan jouw potentiële bezoekers 

Om jouw online verkoop goed te starten, kun je jouw potentiële bezoekers verleiden snel tickets te kopen met leuke voordelen. Je ziet tegenwoordig vaak dat een ticketverkoop is opgedeeld in verschillende fases, zoals early bird, regular en late bird. De ticketprijs is hierbij oplopend van de eerste tot de laatste fase. Zo kun jij de vroege vogels belonen met een leuke prijs voor het ticket. Zo’n leuke prijs kun je ook aanbieden door een kortingscode toe te voegen of een groepsticket aan te maken. Met een groepskorting trigger je jouw bezoekers met meerdere vrienden te komen. Waar je jouw bezoekers uiteraard ook warm mee kunt maken is het aanbieden van betere plekken, geen wachtrij of een welkomstdrankje.  

 

3  Professionele uitstraling

Het kopen van een ticket is één van de eerste contactmomenten tussen de bezoeker en jouw event. Dit is dan ook hét moment om de bezoeker direct mee te nemen in de beleving van het event. Een professionele ticketshop die volledige aansluit op het event is daarom een pre. Je wilt tenslotte niet dat de bezoekers jouw online ticketverkoop wantrouwen met het gevolg dat zij geen tickets kopen.

Je geeft jouw ticketshop een professionele uitstraling door voldoende informatie te geven over het event. Wat kunnen bezoekers verwachten? Wat voor event is het, waar is het event, hoe laat begint en eindigt het event? En let er goed op dat hier geen spellingsfouten tussen staan. Om de ticketshop helemaal eigen te maken, kun je de kleuren aanpassen aan de stijl van jouw event en voeg je een banner toe. Dit kun je natuurlijk nog doorvoeren in een leuk ticketontwerp bij het e-ticket en een eigen custom ticketmail. Let op: niet ieder ticketing systeem maakt gebruik van dezelfde design features.  

4  Promoot de online verkoop

Ja, promoten via social media werkt echt! Nu is het wel belangrijk het juiste kanaal te gebruiken voor jouw online marketing campagne. Organiseer je een festival of concert? Probeer dan eens te promoten via Facebook en Instagram. Organiseer je een zakelijk congres? Dan kun je beter gaan voor LinkedIn. Twee leuke posts op het gekozen kanaal is niet genoeg. Blijf potentiële bezoekers triggeren met verschillende posts.

Heeft jouw event nog niet zo’n groot bereik op social media? Maak dan gebruik van de partnersites die een ticketprovider kan bieden, zodat jouw ticketshop op meerdere websites getoond wordt. Het is ook mogelijk om zelf een partnership aan te gaan met bijvoorbeeld een blogger die het bereik wel heeft. Natuurlijk kun je het bereik ook zelf gaan genereren door te adverteren op Facebook.

Maar welke advertentie heeft nu zijn werk gedaan? Was het de advertentie met de link naar de ticketshop of zorgde het bericht met de timeline ervoor dat de ticketverkoop omhoog schoot? Met Google Analytics kun je eenvoudig meten welke advertentie voor welke conversie zorgde. Ook kun je hiermee de conversie uit nieuwsbrieven, mailings of blogs meten. Koppel daarvoor jouw Google Analytics aan het ticketsysteem. Zo weet je precies welke campagne het meeste opbrengt voor jou en kun je daar op inspelen.

 

5  Goede aftersales

Volgt er in de toekomst nog een event? Zorg dan voor een goede aftersales. Blijf na het event actief op social media door leuke posts te schrijven over het event. Ook vinden bezoekers het heel leuk om foto’s en video’s te bekijken om nog even te kunnen nagenieten van het event. Plus! Op die manier krijgen potentiële bezoekers ook een idee wat ze mogen verwachten bij een event van jou.

 Door het online verkopen van jouw tickets heb je bovendien de benodigde gegevens van jouw bezoekers verzameld om hun persoonlijk te benaderen voor je volgende event. Dit kan eventueel gecombineerd zijn met een leuke, passende aanbieding. Let wel op dat het verzamelen van de persoonsgegevens volgens de richtlijnen van de AVG wetgeving moet gaan.

 

Bereid jouw event goed voor

Om jouw event tot een succes te maken, hebben wij de bovenstaande voorbereidingen en tips verwerkt in een event checklist. Begin met een goede voorbereiding en download de complete Event checklist

 

New call-to-action

 

 

 

Onderwerpen: event, checklist, evenement, organisatie, ticketverkoop, concert, tickets, theater, ticketshop, ticketing, tips, kaartverkoop, online verkoop