1. Begin op tijd
Het aantal festivals in Nederland blijft toenemen. Inmiddels trekken de circa 840 festivals zo’n 23,3 miljoen bezoekers. De toename van het aantal events brengt ook nadelen met zich mee voor organisatoren. Het wordt namelijk steeds lastiger om de juiste dag te vinden waarop jij jouw event kunt laten plaatsvinden zonder te veel concurrentie uit dezelfde branche.
Bereid jouw event goed voor. Stel ruim van tevoren een datum vast voor jouw event en begin op tijd met de verkoop en informatievoorziening, zodat je eventuele concurrentie voor blijft. Bedenk dat de potentiële bezoekers maar op één plek tegelijk kunnen zijn en zorg ervoor dat deze plek op jouw event is!
2. Neem de bezoekers mee in de beleving van het event
Zorg voor een optimale event beleving. Er zijn enkele elementen die jou kunnen helpen met het creëren van de juiste beleving;
> Bedenk vooraf wat je wilt bereiken met jouw event en stel aan de hand daarvan de doelstellingen van jouw event op.
> Analyseer de bezoeker. Wie zijn zij, wat beleven zij graag en wat raakt hen? Pas jouw beleving hierop aan om jouw eventbeleving tot een succes te maken.
Vanaf het moment dat je het event communiceert kun je jouw bezoekers meenemen in een beleving en warm maken voor het event. Wat je ook doet, denk altijd na over welk gevoel het jouw bezoekers zal geven. Zorg ervoor dat jouw huisstijl en beleving overal in terug komt gedurende het voortraject, maar ook bij alle elementen tijdens het event. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de aankleding van de locatie, de toiletten, de entree en het personeel.
Let op! Vergeet vooral niet het natraject. Geef de bezoekers de mogelijkheid om het event nogmaals te beleven met een super gave aftermovie en kwalitatieve foto’s.
3. Schiet niet met losse flodder, maar zorg voor gerichte marketing campagnes
De tijd van enkel ‘gewoon’ jouw event promoten is voorbij. Om meer inzicht te krijgen in het effect van jouw marketing campagnes, kun je gebruik maken van UTM tagging. Met het toevoegen van een unieke UTM code bij iedere vorm van communicatie kun je verschillende online marketing campagnes volgen en eventueel optimaliseren.
Je kunt jouw marketingbudget effectiever inzetten zodra je ziet dat bepaalde online marketing campagnes niet of juist wél aanslaan. Kies de vorm van communicatie met de hoogste conversie en stop hier meer budget en tijd in. Kies voor een ticket provider die jouw hierin kan begeleiden.
Het ticketing systeem is ontstaan voor de online verkoop van tickets, maar tegenwoordig biedt een ticketing systeem veel meer voordelen dan enkel de ticketverkoop. Een ticket provider biedt veel voordelen voor jouw ticketverkoop. De wereld veranderd immers in een razendsnel tempo en een goed ticketing systeem speelt hierop in. Zo willen bezoekers snel en eenvoudig een ticket kopen voor het event, zonder poespas of veel invulvelden. Sterker nog, maar liefst 56 procent van de mensen haakt af bij het aankoopproces wanneer zij moeten inloggen of een account moeten aanmaken. Kies daarom voor een ticketing systeem dat mobile first is en over een gebruiksvriendelijk bestelproces beschikt, zodat jouw bezoekers eenvoudig én snel online tickets kunnen kopen voor jouw event.
Als organisator wil je graag vroeg inzicht krijgen in de bezoekersaantallen, zodat je vooraf een goede inschatting kunt maken van bepaalde aspecten, zoals de grootte van de entree en het personeel. Bied jouw bezoekers daarom een voordeel aan zodat zij eerder een ticket kopen en niet wachten tot het laatste moment. Kortingscodes kunnen de ticketverkoop stimuleren en zorgen voor een extra klantenbinding.
> Gebruik kortingen voor bezoekers die een groot aantal tickets kopen door middel van groepstickets. Met een groepskorting trigger je eveneens jouw bezoekers met meerdere vrienden naar het event te komen.
> Geef persoonlijke kortingscodes aan jouw topfans. Door jouw trouwe bezoekers een korting te bieden vergroot je waardering en klantenbinding.
> Bied korting aan bezoekers om hun vrienden uit te nodigen voor het event via social media.
Om een nog bredere doelgroep te bereiken is het aan te raden om verschillende tickettypes te verkopen. Zo zijn er bezoekers die graag een aantal uur aanwezig willen zijn bij jouw event in plaats van een hele dag. Een regulier ticket is dan vaak toch te prijzig. Voeg een goedkoper tickettype toe voor een halve dag in plaats van een hele dag. Op deze manier ontvang je als organisator toch nog extra inkomsten.
Voeg een duurdere tickettype toe om exclusiviteit te bieden. Deze tickets kun je koppelen aan een VIP behandeling of andere extra opties. Veel bezoekers zijn gevoelig voor deze extra beleving en zijn bereid er meer voor te betalen.
Het creëren van schaarste binnen jouw marketing is één van de beste manieren om bezoekers snel tot actie en kopen aan te zetten. Speel in op de typische eigenschap van mensen, namelijk de drang naar uniek, onbereikbaarheid en exclusiviteit. Drijf de spanning op en geef de bezoeker niet eindeloos de tijd om te besluiten. De gedachte dat zij iets kunt verliezen is namelijk vele male sterker dan de gedachten iets te kunnen krijgen.
“Koop op tijd je ticket en zorg dat je erbij bent. Er zijn nog maar een aantal tickets beschikbaar, wees op tijd!” Uitspraken als deze suggereren schaarste en voeden het gevoel van urgentie bij de bezoekers. Moedig hen daarom aan om actie te ondernemen voordat het event is uitverkocht.
Door gebruik te maken van fase tickets (ticket types die steeds duurder worden naar mate het event steeds dichterbij komt) kun je als organisator de druk nog meer verhogen. Zodra er een fase is uitverkocht, deel je dit via jouw social media kanalen.
Bij verschillende ticketing systemen kun je inzicht krijgen in jouw bezoekers. Weet jij wie jouw topfans zijn? Met een gerichte en persoonlijke marketing campagne kun je deze specifieke doelgroep beter bereiken. Laat hen het event promoten via blogs of social media en beloon hen met een kortingscode of een gratis munten ticket. Social media wordt vaak door bezoekers ingezet om volgers te laten zien bij welk event zij aanwezig zullen zijn. Deze eerstegraads promotie is betrouwbaar en levert een hogere omzet van de ticketverkoop.
Communiceer jouw event duidelijk naar de bezoekers. De bezoekers willen voordat zij een ticket kopen weten wat het event inhoudt. Geef dus voldoende informatie via de website en social media kanalen. Wat is het voor event, wat is de aanleiding, wat is er te doen en wanneer vind het plaats? Maak een Facebook event aan om de bezoekers alvast te enthousiasmeren en mee te nemen in de beleving van het event.
Zorg ervoor dat de ticketshop van de online ticketverkoop duidelijk gecommuniceerd wordt. Of je jouw tickets nu via jouw website of Facebook verkoopt, voorkom een lange zoektocht naar de ticketshop. Een duidelijke link of nog beter een directe knop naar de ticketshop is hierbij essentieel. Het is slim om deze knop op de gehele website zichtbaar te hebben en niet enkel op één pagina. Zo wordt een klik op de knop eenvoudig voor jouw bezoekers en zullen zij sneller tickets kopen. Lees hier de 5 tips voor de online ticketverkoop van jouw event.
Er zijn verschillende opties om, naast de online ticketverkoop, jouw ticketverkoop uit te breiden. Heb je bijvoorbeeld al gedacht aan het verkopen van hardcopy tickets? Deze type tickets zijn ideaal voor een kleinschalig event en voor sommige doelgroepen net wat eenvoudiger om aan te schaffen. Verkoop jouw hardcopy tickets via verschillende verkooppunten, zoals het plaatselijke postkantoor of de voetbalclub.
Houd er daarnaast rekening mee dat veel bezoekers op het laatste moment willen beslissen om alsnog deel te nemen aan jouw event. Zorg er dus voor dat je gebruikt maakt van deurverkoop bij de entree van jouw event. Via realtime inzicht in de scanstatistieken (via een ticketing systeem) houd je altijd zicht op de capaciteit en kun je bepalen hoeveel tickets er nog aan de deur verkocht kunnen worden.
Natuurlijk hoef je niet alle bovenstaande tips toe te passen op jouw event. Een zakelijk event heeft andere prioriteiten dan een sportevent of festival. Denk vooraf aan jouw doelstelling en probeer een aantal tips uit om jouw ticketverkoop te optimaliseren.
Bereid jouw event goed voor
Om jouw event tot een succes te maken, hebben wij de bovenstaande voorbereidingen en tips verwerkt in een event checklist. Begin met een goede voorbereiding en download de complete Event checklist.