Bezoeker

Klik op onderstaande button om de meest voorkomende vragen van de bezoeker te bekijken Support

Organisator

Klik op onderstaande button om de meest voorkomende vragen van de organisator te bekijken Support

Instagram Stories: Dé perfecte marketing tool voor jouw event

Door Esmee Spaan | 6 mei 2019 15:38

Instagram stories

Instagram biedt organisatoren nieuwe kansen met de Instagram Stories. Want Stories zijn visueel, maar ook spontaan en ongepolijst. Stories worden slechts 24 uur lang getoond op de feed van jouw bezoekers en op je eigen profielpagina. Content is key. Door middel van de juiste content kun je jouw doelgroep enthousiasmeren om naar jouw event te gaan. Maar hoe zet je als organisator nou eigenlijk Instagram Stories op de goede manier in?

 

Neem je (potentiële) bezoekers vanaf het begin af aan mee in de beleving.

Het plaatsen van teasers voordat jouw event daadwerkelijk plaatsvindt, is een effectieve marketingstrategie. Creëer een eigen hype en tel af naar jouw event door Instagram Stories toe te voegen aan jouw Instagram. Door het plaatsen van tijdelijke hints, tease je de volgers van jouw account. Instagram Stories is de perfecte functie om een eigen community op te bouwen rondom jouw event. Een deel van de opwinding en verwachting voor de bezoekers in de maanden voorafgaand aan jouw event is de line-up. Enthousiasmeer de bezoekers door een spelelement toe te voegen (gamification) en hints te gebruiken van artiesten of sprekers die aanwezig zullen zijn op jouw event. Denkt hierbij aan Stories met de initialen van de artiest of een wazig beeld dat jouw volgers moeten ontcijferen.

 

Betrek (potentiële) bezoekers bij de organisatie van jouw event.

Zet een poll in Instagram Stories om de mening van je volgers te krijgen over een bepaald onderwerp. Je kunt via de poll een vraag stellen met twee antwoorden waar jouw volgers op kunnen stemmen. Bijvoorbeeld: “Kies jij vanavond voor artiest 1 of artiest 2?” of “Wat is jouw ideale zaterdagmiddag invulling met dit weer?”. Door een zekere Instagram routine in te bouwen, zullen je volgers je leren kennen en zelfs beginnen uit te kijken naar je posts. Op deze manier krijg je inzicht in de wensen en behoeften van jouw volgers en kan je deze informatie gebruiken bij de invulling van jouw event op het gebied van line-up, activiteiten en voorkeuren van foodstands. Van daaruit kan je beginnen om je event te promoten.

 

Instagram draait op #hashtags

Het is de taak van de organisatie om aan de vindbaarheid van het event te werken. Instagram heeft ervoor gekozen niks te categoriseren en laat dat aan de gebruikers over. Het is dus belangrijk een zo goed mogelijk beeld van jouw event te schetsen met onderschriften en hashtags.

Tip! Onderzoek eerst welke hashtags door jouw doelgroep worden gebruikt! Lang niet alle hashtags zijn nuttig. De meest populaire hashtags zijn Engelstalig, maar gebruik gewoon Nederlandse hashtags als je Nederlandse doestellingen hebt. Wil je een breder, internationaler publiek dan kun je erover nadenken om ook Engelse hashtags te gebruiken. 

Probeer zo creatief mogelijk te zijn en bedenk een hashtag voor jouw event. Je kunt engagement stimuleren door volgers te vragen foto’s en video’s te plaatsen met jouw eigen hashtag. Om meer volgers te krijgen kun je gebruik maken van een wedstrijd op Instagram. Vraag mensen foto’s en video’s te delen om bijvoorbeeld gratis tickets te winnen voor jouw event. Ook kun je zelf een foto van een winactie plaatsen en aan het publiek vragen de foto met de hashtag te delen. Houd er rekening mee dat je vooraf wel onderzoekt of de door jou verzonnen hashtag niet al in gebruik is.

 

Ga live!

Het leuke van content is, het mag elke keer weer anders. De ene keer plaats je een foto van achter de schermen, de andere keer plaats je een live video. Geef de volgers een kijkje achter de schermen en enthousiasmeer hen om aanwezig te zijn op jouw event.

Met een verhaal dat slechts 24 uur duurt, kun je jouw volgers meenemen in een live video van je event. Het biedt een live-ervaring aan de mensen die niet aanwezig zijn en informeert de aanwezigen ook over wat er nog meer gebeurt of wat ze misschien missen. Zo’n 30% van de volgers die een livestream van een event bekijkt, zal het volgende jaar datzelfde event live bijwonen. Livestreaming kan dus echt de moeite waard zijn. Je kunt ook video’s vóór en tijdens je event delen van bijvoorbeeld een interview met een of artiest of bezoeker.

Tip! Sla jouw belangrijkste Instagram Stories op en voeg deze toe aan de Highlights. Instagram Highlights zijn een verzameling met Instagram Stories die permanent op je bedrijfspagina getoond worden. Het is de manier op alles uit jouw Stories te halen en de (potentiële) bezoekers een beeld te geven van jouw event.

 

 

Instagram heeft vele mogelijkheden om jouw doelgroep te bereiken en te teasen. Optimaliseer jouw ticketverkoop en start met jouw Instagram marketing aan de hand van bovenstaande tips. Gebruik de Startup en zet Instagram in om meer tickets te verkopen voor jouw event!

  New call-to-action

 

  

Onderwerpen: event, organisatie, ticketverkoop, ticketing, Online Marketing, eventmarketing, experience economy, bezoekers, doelgroep, behoeften, klantreis, marketing campagne, social media, instagram, CTA, hashtags, engagement, marketingstrategie, marketing tool, stories, Livestreaming