Bezoeker

Klik op onderstaande button om de meest voorkomende vragen van de bezoeker te bekijken Support

Organisator

Klik op onderstaande button om de meest voorkomende vragen van de organisator te bekijken Support

Do: Touchpoints op Instagram gebruiken voor jouw event marketing

Door Esmee Spaan | 27 juni 2019 16:38

instagram_touchpoints

Om jouw event zo goed mogelijk te promoten wil je gebruik maken van Instagram én Instagram Stories. Het ontwikkelen van goede advertenties is essentieel voor de touchpoints van jouw event marketing strategie. Wist je dat maar liefst 60% van de mensen een nieuw event heeft leren kennen via hun account op Instagram? Breng jouw event strategie naar een hoger niveau en maak gebruik van de voordelen die Instagram biedt.

Om de (potentiële) bezoekers mee te nemen in de beleven van jouw event kun je gebruik maken van de touchpoints die Instagram advertenties beiden. Dit zijn betaalde berichten die op de tijdlijn of in de Instagram Stories van jouw doelgroep verschijnen. Dit kun je doen via de Instagram app, maar de Facebook Ads Manager biedt veel meer mogelijkheden voor jouw marketing campagnes. Door gebruik te maken van de Facebook Pixel ontvang je veel informatie over de mensen die geklikt hebben en meet je de resultaten van de advertenties. Met deze informatie kun je inspelen op de behoeften van de bezoekers en starten met retargeting. Installeer de Facebook Pixel op verschillende pagina’s, zoals de ticketshop, de homepage en de pagina waarop de line up bekend gemaakt is.

 

Hoe zet je Instagram touchpoints optimaal in?

Om de (potentiële) bezoekers zo eenvoudig mogelijk door de Customer Journey heen te helpen, moet je in kaart brengen op welke manier de bezoeker in aanraking komt met jouw event én welke touchpoints (contactmomenten) een potentiële bezoeker nodig heeft om te veranderen in een daadwerkelijke bezoeker. Laat hen éérst weten wie je bent (think), daarna worden ze nieuwsgierig naar jouw event (feel) en gaan ze uiteindelijk over tot actie (do). Het is de bedoeling om de bezoekers zo goed mogelijk door deze zogenaamde customer journey heen te helpen. Speel daarom ook in op de behoeften van de bezoekers nadat het event heeft plaats gevonden (return). 

    think do return

 

Fase 1 Think:

De focus ligt op naamsbekendheid creëren met advertenties op Instagram. Via Instagram Stories heb je 3 seconden (foto) of 15 seconden (video) om de aandacht te trekken. Het is de bedoeling dat ze juist joú onthouden. Probeer op te vallen en advertenties zo beknopt en leuk mogelijk te maken.

Tip! Gebruik geluid. Ruim 60% van de Instagram Stories worden afgespeeld met geluid. Geluid zorgt ervoor dat de aandacht wordt getrokken en jouw verhaal wordt verbeterd. Speel met geluidseffecten, muziek of dialoog om de boodschap van je verhaal te versterken.

Advertentietool: De targeting voor adverteren op Instagram is in te stellen via de Facebook Ads Manager. Het is mogelijk om specifieke doelgroepen te benaderen op basis van interesses en diverse demografische gegevens. Land, leeftijd en geslacht zijn verplichte targeting opties. Er wordt natuurlijk wel aangeraden meerdere opties te gebruiken, zodat je meer controle krijgt over wie jouw advertenties te zien krijgen.

 

Fase 2 Feel:

De focus in deze fase ligt vooral op het laten doorklikken vanuit de posts of advertenties. Laat de mensen begrijpen waarom zij jouw event niet mogen missen en overtuig hen dat zij hier behoeften aan hebben. Oftewel, speel in op alle Fomo’s op Instagram en enthousiasmeer hen met prikkelende posts advertenties.

Tip! Posts met gezichten krijgen 38% meer likes. Mensen zien graag (lachende) personen, deze zorgen voor betrokkenheid en de drang om deel te nemen.

Advertentietool: Mensen hebben rond gekeken op jouw website, line-up pagina of ticketshop en zijn hierdoor in contact gekomen met de Facebook pixel. Nu kun jij hen retargeten met content, zoals teasers of aantrekkelijke afbeeldingen om hen verder door de Customer Journey te leiden.

 

Fase 3 Do:

Focus op actie in de vorm van conversies. Nadat je de mensen enthousiast hebt gemaakt is het tijd voor actie. Leid de volgers naar de ticketshop voor een daadwerkelijke aankoop.

Advertentietool: De Facebook pixel biedt jou de tracking data die je kunt gebruiken om de mensen gerichte advertenties te laten zien. Zijn de mensen wel op de ticketshop geweest, maar hebben ze geen ticket aangeschaft? Een bezoeker die op de ticketshop is geweest en een aankoop initieert, heeft een hoge intentie en dus ook een hogere kans tot conversie. Deze bezoeker zou je kunnen retargeten met een duidelijke Call to Action.

Tip! Vergeet niet om uit te sluiten. Wil je bezoekers die net tickets hebben gekocht nog retargeten met advertenties over de ticketverkoop van jouw event? Natuurlijk niet. Dat zou niet alleen nadelig zijn voor je budget, maar ook irritant voor je bezoekers. Zorg ervoor dat je deze uitsluit in de advertenties.

 

Fase 4 Return:

Zodra het event heeft plaatsgevonden is dit het moment om de bezoekers nog even te behouden in de event sfeer. Adverteer met een toffe aftermovie of start de ticketverkoop voor de volgende editie vlak na het event en target de advertenties op de bezoekers van de laatste editie.

Tip! Start de dag na het event met de ticketverkoop voor de volgende editie. De bezoekers zitten nog in de positieve flow en willen maar al te graag direct een ticket kopen voor de volgende editie. Potentiële bezoekers zijn enthousiast geraakt door de video's en afbeelding gedurende het event en zijn door de aftermovie in de FOMO status beland. Hierdoor willen zij ook graag bij de volgende editie aanwezig zijn en zullen snel een ticket kopen.

Advertentietool: Via de Facebook Ads Manager kun je ‘aangepaste doelgroepen’ voor jouw advertenties aanmaken. Dit is een eenvoudige manier om jouw huidige bezoekers en volgers te bereiken met een advertentie. Upload de lijst met e-mailadressen die je hebt ontvangen via de ticketverkoop en jouw advertentie wordt vervolgens getoond aan de mensen uit de lijst.

Wellicht heb je al een fanbase opgebouwd via een Facebook pagina. Dit zijn de mensen die jouw pagina liken of volgen. Je kunt je advertenties op Facebook richten tot deze “connecties”. Facebook-connecties hebben niet zo’n sterke band met jouw event als de mensen die daadwerkelijk op het event aanwezig waren, maar het is en blijft wel een doelgroep die interesse toont. Daarnaast kun je via een ticketing systeem jouw bezoekers data exporteren en importeren om de trouwe fans te benaderen met advertenties op Facebook. 

 

Leid jouw (potentiële) bezoekers zo makkelijk mogelijk door de Customer Journey door gebruik te maken van bovenstaande Instagram touchpoints. Bereik nog beter jouw doelgroep en maak van jouw ticketverkoop een succes!

  New call-to-action

 

  

Onderwerpen: event, organisatie, ticketverkoop, ticketing, Online Marketing, eventmarketing, customer journey, experience economy, bezoekers, klantenbeleving, doelgroep, behoeften, klantreis, marketing campagne, social media, instagram, CTA, hashtags, engagement, marketingstrategie, marketing tool, stories, touchpoints, advertentie