Bezoeker

Klik op onderstaande button om de meest voorkomende vragen van de bezoeker te bekijken Support

Organisator

Klik op onderstaande button om de meest voorkomende vragen van de organisator te bekijken Support

De kracht van cross-sectorale samenwerkingen

Door Stef Delsing | 4 december 2020 15:46

De bundeling van sectoren draagt bij aan het oplossen van complexe problemen of het komen tot toffe innovatieve concepten. Neem bijvoorbeeld Club Oliva, gevestigd aan het Rembrandtplein in Amsterdam. Zij opent haar deuren voor de nieuwe club-gym experience in samenwerking met de ervaren instructeurs van The Gym Republic. In deze setting bundelen verschillende sectoren hun krachten en creëren zij nieuwe belevenissen door groepslessen aan te bieden in een omgeving met verlichting en muziek uit het nachtleven.

Tijdens deze pandemie is het belang opgemerkt voor cross-sectorale samenwerkingen. In deze post-COVID-wereld moeten we dezelfde krachten van samenwerking gebruiken voor het behalen van grotere successen, het vergroten van de sociale impact en om in te spelen op nieuwe marktkansen.

Unieke mogelijkheden met gezamenlijk doel

Door cross-sectoraal te werken, dus door kennis van de ene sector toe te passen in de andere, kunnen er nieuwe en vooral unieke ideeën ontstaan. Steeds meer partijen denken vanuit concepten en zoeken naar nieuwe diensten die aansluiten bij de actuele maatschappij. Door een onverwachte samenwerking aan te gaan met externe kennisaanbieders uit andere sectoren, kan er een toegevoegde waarde gecreëerd worden die zich onderscheidt van concurrenten.

Het is een populaire manier van samenwerken voor partijen om elkaar te helpen en te versterken. Nieuwe concepten maken mensen nieuwsgierig en kunnen een gevoel overbrengen om ergens bij te willen horen/zijn. Iedere sector heeft haar eigen karakteristieken en kenmerken, maar toch kunnen sectoren van elkaar leren. Door samen te werken naar een gezamenlijk doel kunnen er nieuwe omzetten worden gegenereerd en successen worden behaald.

Krachten bundelen zorgt voor verassende concepten

We zijn getuige van enkele creatieve, nieuwe partnerschappen, die wij wellicht niet hadden verwacht in een wereld vóór COVID-19. Neem bijvoorbeeld het innovatieve farmaceutische bedrijf Novo Nordisk en drankengigant Carlsberg die samenwerken om ethanol om te zetten in hand desinfecterend middel voor het Deense gezondheidszorgsysteem.

Iets dichter bij huis: De horeca- en entertainment branches zijn de afgelopen maanden erg onder druk gezet. Ondernemers moesten (snel) op zoek gaan naar nieuwe ideeën en belevingen die voor een alternatieve inkomstenstroom moesten zorgen. Zo zagen we veel samenwerkingen ontstaan tussen theaters en restaurants met concepten zoals een livestream van een theatershow met een borrelplank aan huis voor de kijkers.

Sector overschrijdende samenwerkingen hebben de afgelopen maanden aangetoond dat het mogelijk is om concrete acties snel en effectief uit te voeren, waar voorheen maanden of jaren planning voor nodig was. Door goed te kijken naar wat er speelt in de maatschappij en de behoeften snel op te pakken, kunnen er door middel van cross-sectorale samenwerkingsprojecten succesvolle innovaties ontstaan die echt indruk maken.

Laat geen kansen onbenut!

Om direct goed uit de startblokken te komen, onderstaand een viertal belangrijke punten om rekening mee te houden als het neerkomt op een partnerschap.

  1. Omarm het verschil, herken en waardeer de verschillen. Zonder die verschillen zou er immers geen reden zijn om samen te werken.
  2. Wijs een besluitnemer aan en geef hem autoriteit. Er is iemand nodig om knopen door te hakken om niet te lang stil te blijven staan en dingen voor elkaar te krijgen.
  3. Partnerschappen moeten geleidelijk worden geïntegreerd in de verantwoordelijkheden van bedrijfseenheden en functies, in plaats van te worden gehandhaafd als een op zichzelf staande onderneming. Partnerschappen zijn het meest succesvol wanneer elke deelnemer zijn kerncapaciteiten benut en middelen bijdraagt op basis van normale activiteiten.
  4. Plan om de relatie in de loop van de tijd te laten evolueren. Externe omstandigheden, belangen en posities zullen veranderen. Wees voorbereid en reageer op deze veranderingen. Regelmatige bijeenkomsten met beide partijen zullen hier ondersteuning voor bieden.

 

Ben je geïnspireerd geraakt om zelf aan de slag te gaan? Wij helpen jou graag op weg met een online demo! Tijdens een demo word je door één van onze medewerkers meegenomen in een online tour door ons systeem. Vraag nu een online demo aan om kennis te maken met ons systeem!

Online demo aanvragen        Zet jouw ticketverkoop online!

 

Onderwerpen: event, online tickets verkopen, ticketverkoop, ticketing, tips, Online Marketing, ticket systeem, bezoekers, doelgroep, online event, jouw online event, tickets verkopen, cross-sectoraal, marketingcampagne, livestream, sectoroverschrijdend, sectoraal