Bezoeker

Klik op onderstaande button om de meest voorkomende vragen van de bezoeker te bekijken Support

Organisator

Klik op onderstaande button om de meest voorkomende vragen van de organisator te bekijken Support

De beste platforms voor een succesvolle livestream

Door Alesy Draaijer | 5 maart 2021 16:07

Het afgelopen jaar is de vraag naar livestreams sterk gegroeid binnen de evenementenbranche. Het is gemakkelijk te gebruiken en wordt gezien als een toegankelijke marketingtool. Door het publiek enthousiast en betrokken te maken voor het evenement, kunnen organisaties aan de hand van livestreams meer rendement halen uit hun bijeenkomst. De juiste techniek, inzet van professionals en een sterk inhoudelijk programma zijn onder andere de eisen voor een goede livestream. Je hebt al kunnen lezen wat je kunt doen met een livestream, maar hoe zet je zo’n livestream op en welke streamingsdiensten zijn er beschikbaar?

Livestream via Vimeo, Youtube of Facebook

Vimeo
Aan de hand van Vimeo kan je jouw evenement organiseren via een livestream. Visuals, audio en graphics kunnen worden aangepast in de backend van Vimeo. In het voorbeeldscherm kunnen instellingen worden getest voordat je live gaat. Het is mogelijk om een chat en Q&A bij te houden in het Vimeo-platform en er zijn handige privacy settings voor jouw livestream. Streams worden in de Vimeo bibliotheek opgeslagen en zijn terug te kijken. Je kunt daarnaast ook kiezen welke websites de video later kunnen embedden. Mocht je er niet uitkomen dan is een support lijn beschikbaar. Het is met Vimeo mogelijk om een gratis account aan te maken, helaas zit daar wel een limiet aan verbonden. Je kunt met een gratis Vimeo account namelijk maar 1 HD video per week uploaden. Vimeo staat bekend om kwaliteitsproductie en het samenwerken met professioneel publiek. Vimeo heeft weinig advertenties en daardoor ligt de focus geheel op de video.

Youtube
De streamingsdienst van Youtube is een gratis dienst. De kwaliteit is wel minder dan van Vimeo en er zijn geen privacy instellingen mogelijk. Alle content in livestreams moet aan de communityrichtlijnen en servicevoorwaarden van Youtube voldoen. Het is niet toegestaan om copyrighted muziek te streamen. Gebeurt dat toch? Dan zal de stream worden geblokkeerd. YouTube behoudt het recht om de livestream-mogelijkheden van een creator te beperken. Net als bij Vimeo is er een supportlijn bereikbaar en kan er een live chat worden ingeschakeld. Het kan 24 uur duren om de livestream voor de eerste keer in te schakelen. Als het eenmaal ingeschakeld is, kun je direct live. Je kunt op drie manieren streamen: op een mobiel apparaat, met een webcam en met een coderingsprogramma. Een groot voordeel aan Youtube is dat bijna iedereen dit platform kent en is er geen limiet aan het plaatsen van video.

Facebook
Niet alleen de outfits van de dag of de heerlijke lunch van vanmiddag worden op Facebook gedeeld. Het is ook een goed platform om een livestream op te delen. Facebook biedt de mogelijkheid om de livestream uit te zenden op je eigen pagina, in een groep of voor een evenement. Facebook is een mooie plek om mensen bij elkaar te brengen met dezelfde interesses in een eigen community. Een eigen community op Facebook is een omgeving waarin je als groep een eigen tijdlijn deelt. Het voordeel is dat een community op Facebook heel snel gecreëerd kan worden. Mensen kunnen binnen deze community informatie met elkaar delen, de livestream bekijken en onderling met elkaar communiceren. Facebook community zou een fijn platform zijn voor de doelgroep waarbij het bijvoorbeeld ook nog nuttig kan zijn om na de livestream verbonden te blijven.

 

9 tips voor een succesvolle livestream

Wanneer je voor het eerst een livestream event organiseert, kan dat best spannend zijn. Waar het tijdens een livepresentatie misschien al spannend was of de techniek goed zou werken, is de techniek tijdens een livestream nog veel belangrijker. Om jouw livestream tot een succes te maken, staan hieronder handige tips uitgewerkt!

  • Maak een leuke trailer of een teaser om de livestream te promoten en bezoekers te enthousiasmeren, met een livestream kan je veel meer mensen bereiken dan met een fysiek evenement dus maak hier goed gebruik van!
  • Deel de link minimaal 48 uur voor dat je live gaat, hierdoor worden de bezoekers herinnert aan de livestream en zorg je ervoor dat er genoeg tijd is om eventuele vragen te beantwoorden.
  • Zorg ervoor dat je een betrouwbaar netwerk gebruikt. Mocht de internetverbinding wegvallen, is ook de stream onderbroken en dat wil je natuurlijk voorkomen!
  • Test de internetsnelheid, de downloadsnelheid is vaak groter dan de uploadsnelheid. Zorg er dus voor dat de uitgaande verbinding voldoende is voor de streamingsnelheid.
  • Test ook de kwaliteit van beeld en geluid. Om informatie duidelijk over te brengen zijn beeld en geluid belangrijk!
  • Zorg tijdens de livestream voor interactie met de kijkers, stel bijvoorbeeld vragen of biedt de kijker de mogelijkheid om vragen te stellen. Een eenvoudige manier is door een chat te openen tijdens de livestream, vraag de kijkers om hun vragen daar te stellen of verwerk stellingen en vragen in je verhaal zodat kijkers kunnen antwoorden.
  • Call to action, sluit de livestream af met een vraag als ’ben je er volgende week weer bij?’ of verwijs de kijkers door naar de website. Hierdoor vergroot je de interactie met de kijkers en kun je een volgende livestream onder de aandacht brengen.
  • Als de stream is afgelopen, kun je er voor kiezen om de livestream te archiveren en/of te delen op social media of op de website.
  • Tot slot! Stuur de kijkers bijvoorbeeld een bedankmail en maak een leuke clip met hoogtepunten van de livestream. Hiermee breng je jouw evenement nogmaals onder de aandacht en vergroot je de bekendheid van de livestream.

 

Livestreaming via Yourticketprovider

Via het systeem van Yourticketprovider is het voor bezoekers en organisatoren van (online) evenementen eenvoudig om livestreams bij te wonen of te organiseren. Yourticketprovider zorgt er voor dat het gehele aankoopproces, de tussentijdse communicatie en het online evenement binnen één systeem plaatsvinden. Yourticketprovider zorgt voor een unieke link waarop de bezoekers van jouw evenement kunnen deelnemen aan de online bijeenkomst. Deze link wordt naar alle ticketkopers verzonden en kan op de dag zelf geopend worden.

 

Ben je geïnspireerd geraakt om zelf een livestream te organiseren? Wij helpen je graag! Blijf verbonden met jouw bezoekers, lees meer over de streaming en donatietool. Wij helpen jou graag op weg met een online demo! Tijdens een demo word je door één van onze medewerkers meegenomen in een online tour door ons systeem. Vraag nu een online demo aan om kennis te maken met ons systeem!

Online demo aanvragen        Zet jouw ticketverkoop online!

 

Onderwerpen: event, ticketing, bezoekers, doelgroep, streaming, livestreams, youtube, facebook, streamprovider, yourticketprovider, streamingdienst, vimeo, livestream platform